Rutiner

Publicerat: 2012-01-11 Kl: 20:33:06 | I kategori: Joline 2 - 3 år

Har precis lagt Joline för natten! Hon har blivit jätteduktig och somnar i sin säng varje kväll. Ger hon välling och stoppar om hon sen så somnar hon själv där inne. Ibland hör man att hon får ligga ett bra tag innan hon somnat..

Men nu till problemet som håller på att driva mig till vansinne! Efter 3-4 timmar. Oftast när vi precis somnat så vaknar hon och skriker som en dåre! Ibland är hon snabb och kommer in till oss ibland slutar hon inte grina förrän vi går in till henne. Oftast vill hon följa med till oss men vi vill ju att hon ska sova hela natten i sin säng. Så vi försöker stoppa om henne igen. Ibland somnar hon. Ibland inte. Men då kan det gå en kvart så skriker hon som en dåre igen. Så kan vi hålla på. Hur många gånger som helst! Slutar alltid med att hon ligger mellan oss och sover så gott. Vaknar inte en gång.

Detta funkar inte då vi snart har en liten som jag gärna inte vill att hon väcker på kvällarna/nätterna sådär! Och vår målsättning är ju att hon ska sova hela nätterna i sin säng.

Finns det nån som kan komma med några vettiga tips till trötta föräldrar som oss?!

Nästa bebis kommer vi vara hårdare med. Blir inget sova mellan oss då. Bara egen säng!

Kommentarer
Postat av: Anne-Li

Alice var likadan! Kunde somna själv men inte ligga själv hela natten. Jag tog ett ryck en natt då jag blev ledig innan Nora skulle komma till världen. Kände likadant, att hålla på så går inte då bebisen kommer. Fick min inspiration av ett nanny-program, haha. Men det funkade efter en natt!



jag gjorde så att jag förberedde Alice några gånger innan hon lade sig om att pappa sover i sin säng, mamma i sin, dockan i sin säng och Alice i sin säng.

Då hon kom upp första gången ledde jag henne sakta tillbaka och tröstade och sa samma mening, stoppade om henne och gick. Alice blev såklart tokig och sprang efter. Det är då det börjar. Jag ledde henne tillbaka hela tiden till sin säng väldigt lugnt och stilla utan att säga ett ord. Höll på flera timmar!! Oftast hann jag inte ens nudda sängen innan hon var efter men bara att bita i och leda tillbaka. det viktiga är att aldrig bli hetsig och visa att man blir irriterad. Utan bara lugnt och sakta hela tiden.



Trodde aldrig det skulle funka natten därpå, men då kom hon bara upp en gång och då sa jag meningen "mamma/pappa/dockan sover........" och hon godtog det.



Det är mitt tips eftersom det funkade här hemma=)

Kul att du börjat skriva!!

2012-01-12 @ 20:07:32
URL: http://mydollhouse.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Barn är ju egentligen inte gjorda för att sova själv dom första åren. Att sova med mamma och pappa är det mest naturliga.

Men nu är vi ju inte särskilt naturliga nu för tiden, tyvärr.

Och att barnet sover i sin egen säng är ju jävligt skönt men förmodligen mest för föräldrarna.

Tror inte jag har något tips då alla barn är olika.

När nästa knodd kommer tror jag vi kommer att köpa en större säng och så får dom helt enkelt välja vart dom vill sova, det känns mest rätt och mest tryggt för barnet.

Men det verkar ju som att ni bestämt er för att ingen av barnen ska få sova med er så det är väl bara att vara konsekvent.

Håller med om det som står i den andra kommentaren, att det gäller att sansa sig och ha ett jävulskt tålamod och det var ju ett bra tips också!

Är ju ingen expert på området men det här var mina tankar i alla fall :)

2012-01-13 @ 12:31:01
URL: http://pickadoll.org
Postat av: Sara

Jag har också planer på att ta tag i nätterna när jag går på ledighet! Just nu går det inte! Behöver den lilla sömn vi får :-) har pratat om att prova på helgen så vi får se :-) men jag tror absolut på din taktik anne-li. Vi är överens här hemma att vi ska försöka på samma sätt som du! Bara hoppas det funkar på denna dam med. Skulle vara underbart!



I slutändan är det ju för jolines skull som hon ska sova på sitt rum då hon annars kommer bli väckt av bebis2 som säkerligen kommer skrika på natten och ej har nåt eget rum än :-) men självklart egen säng!



Jag hoppas verkligen detta kommer lösa sig :-)

2012-01-13 @ 20:56:58
URL: http://sawja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback