Vecka 28

Publicerat: 2009-07-01 Kl: 09:34:50 | I kategori: Gravid med Joline

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10-30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om

Har märkt av  en sammandragning i livmordern, inte så att det gjorde ont men den krampade eller drog ihop sig som de förklarade här ovanför. Fränt att vecko-infon ofta stämmer. Börjar bli tyngre och tyngre nu och jag har även samlat på mig vatten i fötterna och benen. Det är så himla vamrt nu och tungt på jobbet. De lediga dagarna uppskattas verkligen. Smärtan i revbenen blir värre och värre, min BM tyckte att jag skulle ta kontakt med läkare så nästa vecka hoppas jag kunna få veta vad jag kan göra åt värken. Halsbränna är nåt jag aldrig lidit av innan, nu jäklar har jag fått för alla år jag aldrig haft. Himmel vad ont det gör när jag väl får det. Har till och med käkat tabletter för det, och ni som känner mig vet att jag inte stoppar i mig tabletter i onödan. Fytusan, börjar avta lite nu när vi äter bättre mat. Blev en heldel hämtmat när vi höll på att flytta.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback