Vecka 35

Publicerat: 2009-08-14 Kl: 10:54:52 | I kategori: Gravid med Joline

Uträkning utgår från dagens datum: Fre 14 aug 2009.
Din graviditet startade Tis 16 dec 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 30 dec 2008 (ägglossningen).
 Du är på dag 242 av 280. (86,4%).
Du är i vecka 35.
Du har gått 34 fulla veckor och 3 fulla dagar (v34+3).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 21 sep 2009
Du har 38 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

Halsbränna? CHECK! Aldrig någonsin har jag haft sån fruktansvärd halsbränna, ussha! Känns som det brinner i halsen på mig, som att jag blivit en drake eller nåt, hua.. Magen växer och växer, knökigt att sitta i vissa ställningar pga bebisen. När den inte gillar hur jag sitter sparkas den upp mot brösten och revbenen, då äre bara maka på sig ;p sötnöten! Den 20onde ska vi till barnmorskan igen och då är det dags att "planera" förlossningen, som det står där uppe så ska vi gå igenom hur jag vill att det ska vara, vilka bedövningar jag ska ta om jag nu tar några osv.. Jag vet ju på ett ungefär hur jag vill att det ska bli men sen kan det ju ändras, klart man vill försöka utan bedövning men när man väl ligger där och håller på att avlida, ja då får de nog gärna ge mig nåt ;)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback