Vecka 38

Publicerat: 2009-09-01 Kl: 08:00:26 | I kategori: Gravid med Joline

Uträkning utgår från dagens datum: Tis 1 sep 2009.
Din graviditet startade Tis 16 dec 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Tis 30 dec 2008 (ägglossningen).
Du är på dag 260 av 280. (92,9%).
Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 21 sep 2009
Du har 20 dagar kvar till beräknad förlossning.


Kroppen: Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.
 
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.




Sällan alla säger att man får efter beräknat med första barnet, det är inte kul att höra! Jag har så ont nu och vill bara ut med min skitunge ;) Kan inte vända mig i sängen längre, får väcka gubben.. Är som att jag fått tillbaka den värsta foglossningen och just på natten, mysko. Förvärkarna sitter i men har avtagit lite eftersom jag blev tillsagd att tare lite lungt hemma just för att inte föda alldeles för tidigt. Ska nog börja ut och gå snart. Vill ha med mig gubben bara och vi har ju lite grejs kvar i huset att göra. Han var iväg och köpte alla lister igår så idag får vi hjälp med det. Har äntligen fått tid hos soc för att skriva på faderskapspapprena, rekommenderades av barnmorskan att man tydligen skulle göra det innan ifall nåt skulle hända under förlossningen tex. Skulle jag avlida så går vårdnaden till mina föräldrar, hmm.. Det vill man ju verkligen inte! Mycket man inte tänker på som ogravid som måste göras som gravid, haha. Sen tycker jag du kan komma den 9onde lillskrutten! Då vräker jag minsann dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback